Esports is een verzamelnaam van de competitieve varianten van games.
Elke esport is anders georganiseerd en heeft een eigen ecosysteem met een game-uitgever, toernooi- en competitie-organisatoren, teams, spelers en publiek.
Bij het organiseren van een competitieve structuur rondom videogames (esports) zijn primaire en secundaire stakeholders van belang. Primaire stakeholders zijn competitieve spelers en teams, game–uitgevers en competitie– en toernooi–organisatoren. Secundaire stakeholders zijn organisaties die we kunnen onderverdelen in infrastructuur, media, financieel, maatschappelijk en kennis.
Game-uitgevers zijn eigenaar van een game, waardoor veel andere organisaties in het esportsveld van hen afhankelijk zijn.
Esports is top-down georganiseerd, waardoor het internationale ecosysteem al verder ontwikkeld is dan de nationale ecosystemen. Dit staat in contrast met de ontwikkeling van veel traditionele sporten die bottom-up zijn ontstaan.
Een deel van competities waar Nederlandse teams aan meedoen, bestaat uit teams uit de gehele Benelux. Deze infographic richt zich alleen op het Nederlandse ecosysteem.
Het complete overzicht treft u bij Kenniscentrum Sport & Bewegen. Klik op de afbeelding voor meer informatie.