Het antwoord is esports

Beste politici, bestuurders en beleidsmakers,

Bijna 10 miljoen Nederlanders zijn minimaal 1x per twee maanden in beweging voor esports en gaming.

Of het nu gaat over het in verbinding brengen van groepen en generaties, de toekomst van onze economie, sport of cultuur, de vragen waarvoor overheden staan zijn groot. Politici en bestuurders zijn op zoek naar antwoorden op ingewikkelde vraagstukken. Esports kan op veel van die vraagstukken een positieve bijdrage leveren en doet dit in praktijk al.

Met de campagne “Het antwoord is esports” wil de Branchevereniging Esports Nederland laten zien wat de esports sector al levert aan maatschappelijke bijdrage. Maar ook starten we hiermee het gesprek om de kracht van esports beter te benutten. Laten we samen een antwoord formuleren op uitdagingen in uw werkveld.

Wacht niet langer en neem contact met ons op. We praten u graag bij.

Welk thema is voor u relevant?

Gezondheid en sport

Het antwoord.. is esports, want wist je dat het pro-gamers die op topniveau presteren heel gezond leven? Door een juiste combinatie van voeding, fysieke beweging en een gebalanceerd ritme zijn zij in staat het maximale uit zichzelf te halen.  

Professionele teams halen daarom alles uit de kast om hun pro-gamers zo fit mogelijk te laten zijn. Hoe beter de fysieke en mentale conditie van een pro-gamer is, hoe beter de prestatie in de game zal zijn is. En daarmee ook een grote kans op prijzen! 

Esports dragen daarnaast bij aan een mentale gezondheid. De beste pro-gamers realiseren zich dat het niet alleen gaat om snelle reflexen, maar ook om het razendsnel nemen van besluiten onder hoge druk. Zij kunnen uitstekend omgaan met tegenslagen, te leren van mislukkingen.  Cognitief wordt van hen het uiterste gevraagd! 

In een snel digitaliserende, complexe samenleving waarin steeds vaker een beroep wordt gedaan op de mentale gezondheid zijn dit vaardigheden die nodig zijn. 

Onderwijs

Het antwoord.. is esports, omdat er is aangetoond dat gamers bij verschillende cognitieve testen beter scoren dan niet-gamers, doordat ze een beter werkgeheugen ontwikkeld hebben, om leren gaan met complexe problemen en een verbeterd aanpassingsvermogen hebben (Pedraza-Ramirez et al., 2020).  
Ook helpt gaming aantoonbaar bij het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden, samenwerken, digitale geletterdheid, motorische vaardigheden zoals oog-hand coördinatie en persoonlijke skills, waaronder het nemen van verantwoordelijkheid (Nagorsky & Wiemeyer, 2021; Zhong et al., 2022).  
Deze vaardigheden, die vaak gepaard gaan met kennis van ICT en interesse in de nieuwste ontwikkelingen op technologisch gebied, maken dat esporters en gamers gewild zijn op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het groeiende gebruik van op afstand bestuurbare drones, waar een goede oog-hand coördinatie voor nodig is, toepassen van nieuwe technologieën in de aanpak en het monitoren van klimaatverandering, ontdekken van de mogelijkheden die AI te bieden heeft of de steeds groter wordende belang van digitale veiligheid.  

Binnen het onderwijs is veel aandacht voor esports, gaming en gamification als groeiende sector met arbeidsmarktperspectief. Nieuwe studiepakketten, gericht op esports, worden inmiddels aangeboden. Aan het ROC van Amsterdam wordt bijvoorbeeld de opleiding Esports, Game & Event Manager aangeboden. De Hogeschool van Arnhem & Nijmegen verkennend actief mogelijkheden binnen de Academie Sport en Bewegen om Esports, gamen en gamification op te nemen in het aanbod. De Universiteit Utrecht heeft het Utrecht Center for Game Research opgericht. De Hanzehogeschool Groningen biedt een voltijdbachelor Game Design aan. 

Leefbaarheid

Leefbaarheid is een steeds belangrijker thema. In steden gaat het dan vaak over wijken en buurten. Hoe zorg je voor verbinding? Hoe bereik je jongere generaties? In regio-gebieden gaat over de vraag hoe de omgeving ook in sociaal opzicht interessant kan zijn voor jongere generaties. 

Esports en gaming kunnen hierin een belangrijke schakel zijn. Succesvolle Nederlandse esporters zijn in staat via hun kanalen hun publiek te bereiken en impact te maken. Nu nog vooral in het kader van hun game, prestaties en profiel. De online wereldsterren komen gewoon uit de buurt.  

Inclusiviteit

Het antwoord.. is esports. Bij esports en gaming is de kracht om beperkingen te doorbreken of zelfs op te heffen. Aangepaste consoles, het gebruik van avatars, en de mogelijkheid van persoonlijke voorkeursinstellingen maken het mogelijk dat iedereen volwaardig mee kan doen. Waar je ook vandaan komt, wat je achtergrond of beperking ook is, als gamer tel je mee.  

In Nederland zijn er al verschillende programma’s opgezet de laatste jaren, die door middel van esports succesvolle interventies plegen die bijdragen aan inclusie van mensen met een beperking. Gewaardeerde en prominente voorbeelden hiervan zijn Uniek Esports (Uniek Esports | Esports en gaming met een beperking (unieksporten.nl)), HiPerks Foundation (Over ons | HiPerks) en Soundless Esports (Stichting Geluidloze Esports / Soundless Esports | Sportinnovator – Challenges Sportakkoord) die mensen met een beperking elk op hun eigen manier kennis laten maken met esports.  

Toerisme en Bekendheid

Het antwoord.. is esports. De esports-evenementen en gaming-gerelateerde attracties kunnen toeristen aantrekken en bijdragen aan de ontwikkeling van de toeristische sector in een provincie. Grote esports evenementen trekken, net als bij traditionele sportwedstrijden, bezoekers vanuit de hele wereld die kennis maken met de stad en omgeving, zowel op locatie als online. Verschil is dat er voor esports-evenementen geen dure, specialistische stadions nodig zijn. Ook kan esports bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van een regio of stad. Steden als Katowice en Jönköping hebben grote naamsbekendheid verworven middels esports en gaming, terwijl Keulen op deze manier een nieuw imago heeft weten te creëren onder jongeren (ISFE Esports, 2021; McCauley, Tierney & Tokbaeva, 2020). Zelfs de aanwezigheid van een voetbalclub (NOS, 2016; World Soccer, 2019), racecircuit of andere echte locaties of personen in een videogame laat mensen over de hele wereld kennis maken met een stad of regio, waardoor het de naamsbekendheid vergroot en toerisme kan stimuleren (Rainoldi et al., 2022). Ten slotte is het een goede boost voor de horecasector, die inkomsten kunnen verwachten van bezoekende fans (Çavuş, 2020). 

Innovatie

Het antwoord.. is esports. Wat de formule 1 betekent voor de auto-industrie, is esports voor technologie. Gaming en esports dragen bij aan de ontwikkeling en verspreiding van nieuwe technologieën. Om een zo goed mogelijke prestatie te kunnen leveren in een esports competitie, zijn de best presterende systemen en toebehoren nodig. Dit betekent dat computers ervoor moeten zorgen dat het beeld haarscherp is, snel ververst wordt en dat een er geen vertraging zit in de input van een muis en toetsenbord.  

Deze veeleisende omgeving is de perfecte testomgeving voor nieuwe chips, grafische kaarten of andere technologieën, aangezien de nieuwe innovaties in esports getest worden onder zware omstandigheden.  

Ook voor andere nieuwe technologieën liggen er kansen in de samenwerking met esports. Omdat elke game grote hoeveelheden data oplevert zijn veel analyses en testen mogelijk. Bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie. Kennis die opgedaan wordt in de veeleisende esports-omgeving vindt uiteindelijk toepassing in de samenleving.  

City- en regiobranding

Het antwoord.. is esports. Al tientallen jaren is esports een uitstekende manier om steden en regio’s in beeld te brengen bij nieuwe doelgroepen. 

De samenwerking tussen Papendal en Vitesse eSports onderstreept eens te meer de toenemende populariteit van esports in Nederland en het belang van professionele trainingsfaciliteiten voor esports talentenUiteraard is iedereen bekend met publiekstrekkers in de evenementen branche, waardoor ieder jaar duizenden bezoekers naar evenementen locaties trekken. Tijdens de finale van de LEC in 2019, had de AHOY 15.000 bezoekers. Deze evenementen hebben internationale prestige en zijn relevant voor de economische waarde van steden. Echter, door bijzondere gebouwen of historische waarde naar voren te brengen en te verbinden met geavanceerde technologie, kunnen eersteklas trainingscentra en werkruimtes in esports ontstaan. 

Er zijn uiteenlopende voorbeelden in steden als Rotterdam, Breda, Hilversum, Papendal / Gelderland, H20 in Purmerend en Team Liquid in Utrecht met een research center. FIFA eredivisieclubs zijn populair in het buitenland. Daarnaast zorgen historische games zorgen voor bekendheid van plaatsen en/ gebieden. 

Talentontwikkeling en bereiken van jongeren

Het antwoord.. is esports. Esports en gaming kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van talent, niet alleen op het gebied van gaming zelf. De industrie die rondom esports ontstaan is, vraagt ook naar talentvolle en gedreven mensen die bijdragen aan het laten groeien en bloeien van esports door het opzetten van marketingcampagnes, verbeteren van de technologie, het organiseren van evenementen en het begeleiden van spelers. Investeren in esports zorgt ervoor dat ook deze talenten zich kunnen ontwikkelen. 

Door het organiseren van esports-evenementen, het ondersteunen van lokale gaming-initiatieven en door contact te leggen met esports teams en verenigingen kunnen provincies hun merk en imago versterken. Investeren in esports biedt de mogelijkheid om het contact met deze groep, die moeilijker te bereiken is via traditionele wegen, aan te halen, te laten zien wat de rol van een provincie is en personeel te werven met esports-specifieke kwaliteiten, kennis en interesse in nieuwe technologie en creatieve en innovatieve oplossingen. Projecten zoals ‘Gamen met de Politie’ en ‘Esports Defensie’ zijn goede voorbeelden van overheidsinstanties die bezig zijn met gaming en esports en daar de vruchten van plukken, door in contact te komen met jongeren en op de hoogte te zijn van problemen die spelen (Politie) of door laagdrempelige werving die aansluit bij de doelgroep (Defensie).

Cultuur

Het antwoord.. is esports. De gamecultuur geeft aanleiding tot diverse vormen van zelfexpressie, creativiteit en entertainment.

Binnen deze culturele fenomenen, zoals cosplay, streaming en esports, komen gelijkgestemde individuen samen in een gemeenschap van mensen die een gezamenlijke interesse en waardering delen voor popcultuur, creativiteit en het plezier van entertainment. Het biedt een unieke manier om jezelf uit te drukken, waarbij mensen via geliefde personages of als professionele gamers hun ware zelf kunnen laten zien en tegelijkertijd anderen vermaken.

Evenementen en bijeenkomsten fungeren als platforms waar creaties worden tentoongesteld, wedstrijden en optredens worden gehouden, kennis wordt gedeeld, vriendschappen worden gesloten en er een sterk gevoel van gemeenschap en vermaak ontstaat. Deze vormen van artistieke expressie, competitief gamen en entertainment zijn een eerbetoon aan de verhalen, personages en werelden die mensen hebben geïnspireerd en beïnvloed.

Het brengt mensen van verschillende achtergronden en leeftijden bij elkaar om te genieten van de inherente diversiteit en creativiteit van onze moderne samenleving.  

© 2024 Branchevereniging Esports Nederland – Alle rechten voorbehouden